Jobban dolgozunk, ha cseveghetünk

2008.06.16. | forrás: terminal.hu
Inkább használnak a munkának az üzenőprogramok, mint ártanak.

Egy nemrég végzett amerikai felmérés érdekes eredményt hozott az azonnali üzenőprogramok (instant messenger, IM) munkára gyakorolt hatására vonatkozóan. Az Ohiói Állami Egyetem és a Kaliforniai Egyetem közös kutatása során arról kérdezték a telefonos interjúban részt vevő, egy héten legalább öt órát irodai körülmények között, számítógépek előtt dolgozókat, hogy szerintük milyen hatása van az IM-ek használata a munkájukra. Az összesen 912 válaszadó közül 29,8 százalék közölte, hogy használ ilyen szoftvert, a munkatársaival és ügyfeleivel való kapcsolattartás céljából. Az ebbe a csoportba esők nem szerinti megoszlása nagyjából fele-fele volt, és sem a foglalkozást, az iskolai végzettséget vagy a kort illetően nem mutatkozott jelentős eltérés az átlagtól. Vagyis megdőlt azt a (tév)hit, hogy (legalábbis Észak-Amerikában) a fiatal, technikarajongó férfiak használják többnyire az IM-eket.
Kiderült, hogy az üzenőprogramok nem rontják a munkavégzés tempóját. Előfordul, hogy egy üzenet éppen rosszkor érkezik, amikor valaki nagyon „beleásta” magát a munkába - nos, ilyen helyzetekben többnyire „szociálisan elfogadható”, hogy a bejövő üzenetet a címzett pillanatnyilag figyelmen kívül hagyja, vagy értesíti az üzenő felet arról, hogy éppen nem tud beszélgetésbe bonyolódni. Ennek következménye, hogy a „megzavart” fél többnyire továbbra is a munkájára koncentrál, amikor annak egy fontos fázisát végzi, vagyis nem szakítja meg a folyamatot egy (rövid) csevegésért.
Ugyanakkor hatékonyabbá is teszi a munkát az IM használata, mivel átalakítja a kommunikációt. Gyakran nincsen szükség arra, hogy személyesen is beszélgessenek a munkatársak egymással, a lényeges kérdések egy jelentős része a cybertéren keresztül is lefolytatható. Az üzenőprogramok révén gyorsabb, célratörőbb kérdések és válaszok érkeznek, így elkerülhetőek a hosszabb, esetleg kötetlenebb beszélgetések. Pont ennek köszönhető, hogy az IM-et használók és nem használók között nincsen lényeges különbség a kommunikációra fordított időt illetően.
És hogy miért létezik az a feltételezés, hogy aki csevegőprogramot használ, annak romlik a munkahatékonysága? Azért, mert az IM-felhasználók hajlamosabbak magánjellegű beszélgetések folytatására - és ez az, ami negatívan befolyásolja a teljesítményt. A jelenség azonban független a Skype-től, Messengertől; aki a telefont/e-mailt használja magáncélokra az irodában, ugyanolyan hatékonyságcsökkenéssel kell szembenézzen, vagyis a jelenség platformfüggetlen.
Hírarchívum | Visszalépés az előző oldalra

Weboldal és Webáruház referenciák

Kérdése van? Kérjen ingyenes visszahívást!

Amennyiben érdeklődik valamely szolgáltatásunk iránt és megadja nevét, illetve telefonszámát, úgy munkatársunk munkaidőben 25 percen belül visszahívja Önt.

Irq Hosting kft.

Ügyfélszolgálat

Telefon: 06-96/333-777 • 06-1/233-7777 • 06-20/477-7777
Fax: 06-96/333-888

Partnerek: névjegykártya, webtárhely, reklámajándék, levendula, honlapkészítés

Webmail Top